Tips om de eetgewoonten te verbeteren

De omgeving speelt een belangrijke rol bij het eetpatroon van iemand met dementie. Wanneer je weet welke handige tips en trucs je kunt gebruiken om iemand met dementie beter te laten eten, dan zal dit zeker een positief resultaat opleveren.

Verlichting:

Goede verlichting is belangrijk. Dit kan zowel direct als indirect licht zijn. Het is belangrijk dat de persoon goed ziet wat er op zijn bord ligt.

Contrasten:

Zorg voor een contrasterende kleur placemat of tafelkleed: een wit bord steekt goed af tegen een gekleurde placemat/tafelkleed. Ook is het belangrijk dat het eten op het bord qua kleur goed afsteekt met het bord.

Muziek:

Minder onrustig gedrag én beter eten wordt verkregen door (bekende) rustige achtergrond muziek op te zetten. Dit is door een aantal studies bewezen.

Gedekte tafel:

Probeer de tafel er gezellig uit te laten zien, het liefst met voor de persoon met dementie herkenbaar tafelgerei. Dus: dekschalen, servetten, een waterkaraf, etc. Dek de tafel zoals je dat ook zou doen wanneer je zelf thuis eters te gast krijgt, maar niet “over de top”. Laat degene met dementie zelf opscheppen. Help hem er desnoods bij. Dit is goed voor zijn eigenwaarde en bovendien heeft hij altijd zelf opgeschept.

Geluid:

Naast de rustige muziek van de radio of CD-speler is het belangrijk dat er geen andere overheersende geluiden aanwezig zijn. Dit leidt alleen maar af. Concentratie op het eten tijdens het eten is belangrijk. Een gesprekje met elkaar tijdens het eten is wel belangrijk.

Lastige situatie voorkomen:

Wanneer iemand niet goed overweg meer kan met bestek, laat hem dan met een lepel eten. Een kom in plaats van een bord is vaak ook handig. Wijk af van de gangbare normen; soms is met de handen eten het handigst.

Aansluiten:

Probeer er achter te komen waaróm er weinig gegeten wordt. Sluit aan op de beleving van degene met dementie. Pas het aanbod op de behoefte aan, verander desnoods de tijden waarop wordt gegeten. Als er tijdens de gezamenlijke maaltijden te weinig wordt gegeten, zorg dan dat gedurende de dag voedzame snacks en fruit in de buurt liggen.

Tenslotte:

Oudere mensen hebben minder voeding nodig dan mensen in de kracht van hun leven, omdat ze minder energie verbruiken. Belangrijk daarbij is te weten dat het goed is niet te veel op te scheppen. Zij zitten immers eerder vol.

Bron: Alzheimer Nederland