Tips voor het omgaan met uw eigen emoties

Zorgen voor iemand met dementie is ingrijpend. Omdat zijn of haar karakter verandert, vertrouwde rollenpatronen niet meer hetzelfde zijn en je dit niet samen kunt verwerken. Voor veel mantelzorgers voelt het alsof ze hun naaste verliezen. Ze krijgen te maken met emoties als verdriet, boosheid of eenzaamheid. Deze tips helpen bij het omgaan met die emoties.

Omgaan met emoties

Praat erover met anderen

Verdrietig of boos zijn is een natuurlijke reactie op het verliesproces wat u doormaakt. Ruimte geven aan die emoties helpt bij de verwerking van de situatie. Dat kan bijvoorbeeld door erover te praten met familie of vrienden, maar ook met uw casemanager. U zult merken dat als u open bent over de situatie, mensen sneller een helpende hand zullen bieden.

Neem tijd voor uzelf

Ondanks dat het goed is om uw emoties de ruimte te geven, is het ook goed om er af en toe even niet aan te hoeven denken. Door iets te ondernemen waar u zelf veel plezier aan beleeft, onderbreekt u de emotionele achtbaan even.

Volg de online cursus van DementieOnline

In de cursus wordt aandacht besteed aan het omgaan met uw eigen emoties. Omdat u alleen goed voor uw naaste kunt zorgen, als u ook goed voor uzelf zorgt. Meer informatie over de online cursus vindt u hier.

Blijf actief

Mensen die regelmatig bewegen, piekeren vaak minder. Activiteiten als wandelen, fietsen of zwemmen kunnen u helpen uw hoofd ‘leeg’ te maken, zodat u de zorg beter volhoudt.

Deel de zorg met anderen

Als iemand af en toe de zorg van u overneemt, staat u er niet alleen voor. Het geeft u bovendien iets om naar uit te kijken, zodat de situatie minder uitzichtloos lijkt.

Zoek contact met lotgenoten

De regionale afdelingen van Alzheimer Nederland organiseren regelmatig Alzheimer Cafés, waar u in contact kunt komen met andere mantelzorgers. Ook het forum van Alzheimer Nederland biedt hiervoor mogelijkheden.